Merhaba, öncelikle bu düşünce ve bu düşüncenin kaynağı her nereyse (%60 kısmen) yanlıştır.
Webzen Ymir Entertainment yani PWebzenQ ne geçmişte ne de şimdi patenti ve I.P sahibi olduğu bir oyun projesini kök sahibi olarak bir yayıncıya publisher'e asla devretmedi. Gameforge 4D GmbH AE şirketi tıpkı
gibi yalnızca bir servis sağlayıcısıdır.
Gameforge 4D GmbH ile Webzenos arasında geçen ticari anlaşma yalnızca Metin 2 isimli oyunlarının şirketler arası anlaşmaya bağlı kalınarak bazı kriterler içerisinde Webzenos fikri mülkiyetini (sözleşme süresince) devrettiği şirkete aşağıda ki kriterler (fazlası var eksiği yok) kapsamında lisans olarak devretmesi ve bunun içeriği açıklanamayacak şekilde dağıtımına izin vermesidir.
Peki ya nedir bu kriterler?
• Oyunun Webzenos ticari haklarının Gameforge 4D GmbH tarafından, tarafların arasında isnat edilen sözleşmeye bağlı kalınarak yayın hakkını satın alan şirket tarafından savunulması ve takip edilebilmesi gerekli görülürse tanzim edilebilmesi (bu süreç, telif hakkını kapsar)
• Oyunun tüm dünya ülkelerince Gameforge 4D GmbH tarafından yayına alınabilmesi, gerekirse kaldırılabilmesi (Pvp server saçmalıklarının mevzu bahis konusunu kendi bünyesinde ayrıca ve kapsamlı içerir)
• Oyuna ait fikri mülkiyet I.P taraflar arasında yapılan sözleşme kapsamında yayın hakkını devir alan şirketin her türlü medya ve platformda takip edebilmesi, ticari markasının ihlali durumunda gerekliyse hak tanzim edebilmesi ve bunu uygulamaya geçirebilmesi (Örneğin: YouTube gibi yayın medyalarında PvP kapsamına giren videoların Gameforge tarafından telif hakkı ile kaldırılması sürecini çok daha kapsamlı bir şekilde kendi içinde barındırır)
• Taraflar arasında yapılan sözleşme kapsamında, Webzen Ymir kendi isteği ve rızası ile Gameforge şirketine takip, tanzim ve hak unsurlarını sınırlı bir süre için veya yegane uluslararası kavramda yalnızca Gameforge şirketine devir ve teslim etmesi bu kapsamda sözleşme bendinde açıkça yer alan, kodun kullanım hakkı, dağıtım hakkı ve yukarıda sayılan yanı sıra daha binlerce maddeyi içinde yürüten özel bir lisans kullanım sözleşmesinin şirketler arasında imzalanması ve yürürlüğe alınmasıdır aslında bu "
YMIR TUM HAKLARINI DEVRETTİ" mevzusu.. Aslında sadece tek yayıncı olarak Gameforge'yi seçti sözleşmenin kapsamı bu yönde sadece..
Sözleşmenin basit bir nüshası aşağıda yer aldığı ekteki gibi unsurları ve şartnameleri içerir;
• The full code of the game program
• All graphic elements, 3D models, animations made by Webzen Ymir Entertainment or Webzenos
• All the music and sound effects of the game
• Databases, player records required for the game
• Graphics and code elements of the game website
• Game stories, names, game scenarios
• Game, mission structure, WIKI, everything related to the game
Ownership does not include:
• Graphics engine licensed by Webzen Ymir Entertainment or Webzenos
• For database management environment licensed by Webzen Ymir Entertainment or Webzenos
• Metin 2 brand and trademark ownership, use on transfer of ownership. Webzen Ymir Entertainment or Webzenos still owns the following rights:
• Start and run a standalone game under your own game name and brand, if you wish, use the existing brand
Regional or language restrictions
• Further develop all or part of the game according to your own ideas without being regional
Cover with language restrictions or already available language 0.8 with 11 countries and character support..
4. Based on these permissions, the receiver has been reviewed by Gameforge 4D GmbH AE .-.
Elements of Metin 2 0.8 béta MMORPG game, familiar and satisfied
viewed purchase.
a. The client company has tried and tested the game's 0.8 beta state and is aware of its virtues,
bugs, gameplay and development needs.
B. Property support will be provided by Webzenos to the buyer within the scope of the contract contract period,
bug improvements, gameplay and mechanical issues
improvements are required.
5. Purchase price
a. 1-4 of this Agreement. parties to the articles. Welcome to purchase negotiation
price
$600,000.00 dollars,
or six hundred thousand US dollars
He founded it.
B. The seller issues a transfer invoice for the purchase price paid by the buyer.
transfer to the specified account number by the deadline indicated on the invoice.
6. Although the Buyer already owns and has access to the elements of the contract,
the invoice contract does not own any property rights under the contract, and
control over the elements.
7. Mixed and final judgments
a. The Contracting Parties accept the amicable settlement of disputes arising from this contract.
Agreement by mutual agreement.
B. Matters not regulated in this Agreement are subject to the provisions of the Civil Code.
2006 (hereinafter referred to as the Civil Code).
A. This Agreement may only be modified in writing and duly signed.
D. Parties ..............................................................
Kaldı ki, herhangi bir yasal süreç durumunda yayıncı (Gameforge) firmaya fikri mülkiyeti sağlayan şirketin (Webzenos) WIPI "Webzenos intellectual property infringement" ile ilgili hukuk birimi mecburi olarak dahil olmakta ve süreci birlikte yönetmektedirler.
Fikri Mülkiyet ve Ticari Marka ihlali hakkında ifade ettiğim Türkçe kaynak yeterli olmaz ise, İngilizce olarak daha detaylı bilgi almak ve konu hakkında aydınlanmak için, Webzenos
Merhabalar, öncelik ile, bu başlıkta yazdığınız çok küçümseyici bir yorum bunu düzeltelim.
Hiç bir demirbaş sahibi şirket üzerine milyonlarca dolar yatırım yaptığı bir projeyi ve üzerinden 13 yıl geçmesine rağmen kendilerine yıl sonu kar marjında milyonlarca doları hala ve süreklilik ile tereddütsüz şekilde kazandıran bir projeyi umursamamazlık yapmaz ve bunun için de "aman, bırak bana yıl sonu kar marjını milyonlarca ve belki milyarlarca dolar kazandıran ticari markamı kendi kapsamında kullansınlar onlarda kazansın canım ne olacak" diye bir düşünceye asla girmez, girmedi ve girmeyecek.
YouTube tarafından sağlanan ticari hak prosedürleri, video oyunu yayınlayan şirketlerden daha katı ve mecburi bir seviyede tutuluyor. Çünkü günlük olarak aldıkları hit gereği bunu yapmak ile mükellefler. Bu konu benim buraya kadar YouTube ile anlattığımın çok ama çok ötesinde detaylara sahip bu yüzden buraya kadar anlatıyorum yanlış bilgi aktarmamak için.
O halde ben size bunu özel olarak ifade etmeme rağmen bir de burada açıklayayım. Tüm topluluk faydalansın bu bilgiden;
2010 yılında, Metin 2 kaynakları üzerinden başlayıp model ve asset içeriğini tamamen Macar oyun yayın şirketi Laniatus onlarca kişi ile birlikte baştan tasarlayıp, hikayesini kendi sıfırdan oluşturduğu ve adına M2M dediği Metin 2 tabanlı MMORPG oyunu vardı hatırlar mısınız? "Metin2Mester" popülasyonu oldukça yüksek ve kar getirisi oldukça iyi olan bir oyun projesiydi. Gameforge şirketi 2013 yılına kadar sesini çıkarmadı ve 2013 ağustos yılında bir mail ile bütün projenin yasa boğulmasına sebep vermiştir. Görmek ister misiniz? Tıklayın aşağı da spoiler'e okuyun.
Dear Sir. or Madam. (Individual/Corporate),
My name is Dong H. and the copyright and trademark owner of the game known as Metin2 is my employer WEBZEN INC. I am writing on behalf of (pWebzenq).
We have noticed that you are violating Webzenos intellectual property rights in terms of copyright and trademark. You violated Webzenos' copyrights and trademark of Metin2 by providing illegal download links at the following address: Accordingly, this link address has been registered as https://mt2master.org/?a=download. In addition, you are using Webzen and Ymir's (both owned by Webzen) trademarks without Webzenos' permission, and you are expressly stating that there is some kind of non-valid business relationship between Webzen, the Ymir companies and Mt2Master or what you call "M2M". However, as you already know, Webzen and Ymir did not allow you to use Webzenos trademarks or even provide the service of Metin2 with 100% right to change, even with original content outside of the webzenos relationship.
As the legal and sole owner of Metin2, the respective intellectual property and trademarks of Webzen and Ymir, we take these violations very seriously. Therefore, we request that you immediately (A) cease and opt-out of your unlawful Metin2 service and display of Webzenos trademarks, and (B) provide us with immediate written assurance within seven (7) days that you will cease and desist from further infringement.
If you deem it necessary, you will be allowed to sell the contents and domains created by you that you have included in the Metin2 brand, apart from the resources belonging to the (C)Webzenos brand, to our publisher company, together with the fixed value and usage rights, if any, by giving up their intellectual property forever.
If you have any questions, please contact me directly within seven days.
Sincerely,
Dong H.
_________________________________________________
Dong H.
Legal advisers
Intol Legal Team Ɖ Business Strategy Division
M. +353 1 681 5183
_________________________________________________
242, Pangyo-ro, Bundang-gu, Seongnam-si,
Gyeonggi-do, Korea 13487
www.webzen.co.kr
www.webzen.com
Bu bildirimin ardından, SONUÇ: 7 iş günü içerisinde projeyi durdurup oyuna ait kaynakları şirkete ait olanları fikri mülkiyetlerinden vazgeçerek olduğu gibi satarak kurtulmak ve yeni bir oyun motoru kullanarak Metin 3 projesinin inşa edilmesi gibi uzun bir sürece dayanıyor..
Buna ek olarak, görmeniz açısından buraya bırakıyorum bunu da;
ve buna bağlı
bir kaç internal etki alanı da bildirimin ardından Gameforge yayıncısına, "MT2" barındırdığı için asset içeriği ile birlikte satılarak devredilmiş ve fikri mülkiyetten vazgeçilmiştir.
Komik gelecek belki size ancak onu da belirteyim, Metin 2 oyununun genç kahraman silahları olarak adlandırdığı kılıçlar 2010-2013 aralığı yılında M2M oyununda GM Kard (GM Silahı) olarak tasarlayıp, kullandığımız modellerimiz arasındaydı. Metin 2 ise bu güncellemeyi, tam hatırlamasam da 2017 gibi bir tarihte getirdi. Kısacası buradan şunu anlıyoruz, biz fikri mülkiyetinden vazgeçtiğimiz asset'i mail bildiriminde görüldüğü üzre Ymir şirketine fikri mülkiyetinden vazgeçerek devrettik, istesek etmeyebilir ve sadece kodun kullanımını engellerdik ancak sattık ve çekildik. Ymir ise fikri mülkiyetine sahip olduğu için bunları kendisi kullandı kaldı ki yanı sıra 90 Seviye haritasında ki yaratıklar da var vesaire bla bla bla...
Bunun yanı sıra, bizim gibi etkilenen bir çok oyun sahibi oldu bunlar özellikle uluslararası yayın yapan şirketlerdi. Yani burada küçük çaplı düşünmek doğru değil "Şunu yapamaz bunu yapamaz demek" bunlar doğru değil. Biz Mt2Master sürümüne ait içeriği I.P vazgeçerek devrettik, ancak şu an bir çok oyunda halen içeriğimiz kullanılıyor. Peki ya istenilse müdahale edilemez mi? Evet edilebilir, örnek olarak ismini vermek istemediğim Saltanat isimli oyun sunucusu bize ait Minotaur kralı mabedini kullanıyor, ancak sadece kullanıyor modelin proje kaynağı ve rig skeleton bizde. Elbette bir zamanı var o zaman çok yakın, fakat şimdilik sadece belirte biliyorum.
Gameforge yayıncısına satışını yaptığımız web sitesinin, çalışır kodunu %100 gerçek bir şekilde görmek isteyenler için demo bırakıyorum. (Oyun public değildir, reklam olarak algılanmasın)
Bu nedenle, şunu her zaman söylüyorum ve tekrar etmekten asla sıkılmayacağım. Çünkü her ne kadar zannımca sevmesem ve hoşnut olmasam da bir proje sahibi olmanın ve bunun sorumluluklarını oldukça net bir şekilde biliyor ve Ymir şirketine bu konuda sonuna kadar hak veriyorum.
"METIN 2 KODLARININ BİR BAŞKASI TARAFINDAN SIZDIRILMIŞ OLMASI, BİR BAŞKA KİŞİLERCE ONUN ÖZGÜRCE KULLANABİLİR OLDUĞU ANLAMINA GELMEZ (BİR BAŞKASI PAYLAŞMIŞ BENDE KULLANDIM) BU YETERLİ BİR SAVUNMA DEĞİLDİR.. OLMADI VE OLMAYACAKTIR."
Her neyse, okuduğunuz için (okuduysanız eğer) vaktiniz için teşekkür ederim.
Merhaba, Eray bey
Yorumlarınızı okumak oldukça beni mutlu eden bir faktör, sayfalarca yoruma rağmen tek bir satır ile özetlemişsiniz.
Bunu gerçekten sonuna kadar taktir ediyorum, kaldı ki bunu Webzenos takımından birisi tam hatırlamasam da söylemiştir.
Bu nedenle gerçekten mükemmelsiniz..
Oyun yapımı süreci oldukça büyük bir süreç özellikle devasa çok oyunculuğu bir oyun tasarlamak ve bu oyun bir de MMORPG ise nasıl bir zorluğu olduğunu gerçekten tahmin edebiliyorum. Ancak UE4 alt yapısında marketplace üzerinde onlarca model ve level dururken Metin 2 mülkiyetini kullanarak ilerlemeniz sanırsam insanların aklına takılan sorular arasında onu da zaten siz cevaplamışsınız oyun tamamlanınca değiştirmek ile ilgili kısa ve basit bir cümleyle bu nedenle çok bir sorun kalmıyor, ancak yine de haritanın tasarımını birebir kullanmanız ciddi bir sorun çıkartabilir. Şöyle kısa bir örnek vermek istiyorum, Webzen kaynak kodunu olduğu gibi kullananlara karşı diş bilerken mülkiyetini kullanarak sıfırdan bir oyun motoru ile kendisine rakip bir oyun tasarlayana bakış açısı arasında çok büyük bir fark var. Buna kodun kullanılması ile aynı gözle bakmıyorlar.
Kişisel yorumum;
Başta, tanışmaktan şeref duyduğum sohbetiyle insanı etkileyen çok değerli
Tuğrul SERT bey ve bir o kadar değerli ekibine en başta
@Whistle olmak üzere başarılar dilediğim, ve bu yolda bir çakıl taşı engeline dahi denk gelmemeleri yönünde ki arzuhal dileğimdir.
Türkiye'de oyun geliştirme kapsamında bu denli büyük bir çalışmayı bu oyunun kapsamında bizden sonra başlatan gözümdeki en değerli (hatta tek) ekiptir.
Zaman ayırıp okuduğunuz için teşekkür ederim, iyi çalışmalar.