Sanal Ekonomi & Enflasyon

Legandalith

Üye
Üye
Mesaj
134
Çözümler
5
Beğeni
136
Puan
769
Ticaret Puanı
0
Merhaba, bu yazımda gözlemlediğim üzerine çok fazla eksiklik gördüğüm için Sanal Ekonomi & Enflasyon konusuna değinmek istiyorum.
Burada yazan her şeyin kendi düşüncem olduğunu belirterek başlamak isterim. Çünkü sanal ekonomi dengesini kurmak neredeyse imkansız ve oldukça zor bir iştir.
Ama imkansız veya zor olması bu konuyu tamamen görmezden gelmeyi gerektirmez. Elbette yapılacak yada atılacak küçük adımlarla sanal para biriminizi dengelemek mümkün. Bu konuda yazılanların %100 doğru olmadığını belirterek başlamak isterim. Asıl amacım konuyu okuyup sizin de fikirlerinizi dinlemek, tartışarak doğru sonuca ulaşmak. O zaman başlayalım.

Öncelikle bu konuyu uzun zamandır araştırıyorum. Çünkü gerçek hayatta ekonomi lideri ülkelerin dahi enflasyonu tam olarak dengeleyemediğini düşündüğümüzde işimiz oldukça zordur. Peki bunu nasıl sağlayabiliriz? Benim araştırmalarım ve düşüncelerim Sanal Ekonomi & Enflasyon konusunda oyuncuları cezalandırmadığım sürece para biriminin şiştiğini söylüyor. Söylediğim her şeyi örneklendirerek devam etmek istiyorum. İlk konumuz vergi.

Vergi ; Vergi oyunculardan para eksiltmenin en temel ve en kolay yoludur. Oyuncunun aldığı eşyalar ve hizmetlerden kesinlikle vergi almalısınız. Bunu en iyi başaran ve benim bildiğim sunucu Aeldra'dır. Oyuncuların satışını yaptığı eşyalardan x oranında vergi alarak oyundaki para biriminden devamlı olarak para sömürür. Aynı zamanda NPC de satılan ürünler içinde belli bir vergi alınması oyuncu için kötü olsa bile oyun açısından iyi olacaktır. Eğer main para biriminiz haricinde bir para biriminiz var ise bu para biriminiz ile ondan daha iyi olan para biriminiz arasında geçişlerden vergi alabilirsiniz. Örnek olarak 100M yangı 1 Wona dönüştürüyorsanız, dönüştürdüğünüz her won için 10Mlik bir vergi alabilirsiniz. Aynı zamanda pazara koyulan eşyaların satışına belirli bir yang sınırı koyarak insanların won ile ticaret yapmasını sağlarsanız çok daha iyi olur.

Hizmetler ; Oyun parası karşılığında süresi bulunan buff-eşya sağlamak oyundan para kaçırmanız için güzel bir yoldur. Fakat burada dikkat etmemiz gereken bir durum var. Para eksiltmek için verdiğiniz buff veya eşya oyuncuların daha kısa süre içerisinde daha fazla altın kazanmasını sağlamamalı. Örnek olarak exp olarak zor bir sunucuya sahipseniz ekstra deneyim kazanmalarını sağlayan tecrübe yüzüğü, hız sağlayan bir buff yeterince işinizi görecektir. Daha kolay bir sunucuysa örnek olarak bir zindana erişimi oyun parasıyla yapmakta oyundan para sömürmenizi sağlayacaktır. Fakat zindana erişim konusunda da bir duruma dikkat etmeniz gerekmektedir. Zindana giriş ücreti/o zindandan potansiyel olarak kazanabileceği eşya ve parayı dengelemek gene önemli bir konudur. Metin2 haricinde tutarsak bir büyüye geçici olarak erişim gene para sömürmenizi yeterince sağlayacak başka bir husustur. Başka bir oyundan örnek vermem gerekirse Tibia da bir ayakkabının süreli oluşu ve x zamanında y parası ödenerek buna bakım yapmanız aksi durumda bu ayakkabının özelliğini kullanamamanız iyi bir örnek olur diye düşünüyorum. HP/MP regen veren bir ayakkabının 240 dakika süresi vardır, süresi bittiğinde artık regen vermez ve bakım yapılması gerekir. Bu hizmeti veren npc ise bakımı için sizden 10,000 gold ister. Yani bu ayakkabı özelinde bu ayakkabıya sahip olan bir kişi 240 dakika da bir 10,000 gold harcamak zorunda kalır.

Metin2 haricinde başka bir oyun için konuşmak gerekirse ( konuyu Metin2 altında açacağım için bunu ayrı bir başlık olarak görmeyin ) oyun içinde ölmeyi cezalandırmanız gerektiğidir. Örnek olarak bir oyuncunun üzerinde bir hizmet vardır ve bu hizmet olmadığı zaman ölürse eşyalarını kaybetme tehlikesi vardır. Bu hizmeti oyun parasıyla sağlayarak gene oyundan para çekebilirsiniz. Bu oyunda hem ölmenin bir cezası hem de oyunculara ölmemesi için bir teşvik sağlarsınız.

Şansa bağlı faktörler ; Oyun içi etkinliklerde şansa bağlı bir eşya kazanma ile çok iyi para çekebilirsiniz. Örnek olarak 4 saatte bir veya 12 saatte bir piyango oynatabilirsiniz. Her piyango bileti için 50M bedel olsun, ödül ise 500M, 1000 kişinin katıldığını varsayarsak toplam bilet bedelinin 50T olduğunu ve ödülün ise sadece 500M olduğunu görebiliriz. Aynı zamanda para birimlerinin olduğu gibi eşyalarında enflasyonu olabilir. Örnek olarak çok fazla gözlemlediğim 55-120 sunucularda corların oyun ilerledikçe hiçbir işe yaramadığıdır. Cor değersizleştiğinde oyuna getirdiğiniz bir çark sistemi tüm bu sorunu çözebilir. Her bir çark denemesi için x cor bedeline karşılık bir bilet sağlayın. Bu hem cor piyasasını yükseltir hem eğer işine yaramıyorsa depolarında fazla yer kaplamaz. Bunu her hafta yapmanız durumunda oyuncular bu etkinliğin geldiğini bildiği için cor birikterecek ve satması durumunda bu eşyanın gerçekten piyasası olacak. Burada cor sadece bir örnektir, hesaplamaların iyi yapılıp dengelemeniz gerekmektedir. Özellikle cor için bunu yaptığınız takdirde piyasası çok fazla yükselirse sunucunuza yeni girecek oyuncu için bu çok iyi olmaz fakat bunu yeni oyuncular için düşük seviye metinlerinde dropları arttırarak lehinize çevirebilirsiniz.

Aynı zamanda oyununuza açık arttırma sistemi ekleyerek gene para sistemden para yok edebilirsiniz.

Benim araştırmalarım sonucunda Metin2'ye en uyarlanabilir ana başlıklar bunlardı. Şimdi biraz başlık olmadan yapabileceklerimize bakalım.
Bana göre düzeltilmesi gereken şeylerin başında özellikle 55-120 sunucular için konuşmak gerekirse Perma kostüm-binek kısaca perma eşyaların sanal ekonomiye zarar verdiğidir.

Gene 55-120 sunucularda olan bir yanlış, metin droplarının kesin olarak aynı para miktarını atmasıdır. Örnek olarak Büyülü Orman Metin Sandığı %100 ihtimalle 1M para atıyorsa bu yanlıştır. Bunun yerine şansa bağlı olarak 1M, 500K, 250K gibi orana bağlı para atması çok daha iyi olacaktır. Bunu yapan tek sunucu gördüğüm kadarıyla gene Aeldradır. Bunu sadece para miktarına göre düşünmemek gerekir eşyalar içinde yapılabilir.

Yukarıda yazmıştım fakat tekrar belirtmek isterim eğer zindanlı bir sisteminiz var ise zindan giriş biletlerini oyun parasıyla satın. Bu biyolog içinde uygulanabilir.

Daha önce denenmemiş bir sistem nasıl sonuç verebileceğini bilmiyorum araştırırken bulduğum bir sistem var. Bu oyunculara fazlaca cezalandıran bir sistem olarak görüldüğü için araştırdığım konu altında yorumlarda bolca şikayet almış bir düşünce. Ben belirteyim sadece bir fikir olarak burada da kalsın. Sistem oyuncunun kazandığı her 100 gold için "krala" x oranında vergi alınması. Nasıl sonuç verir? En ufak bir fikrim yok.

Metin2 de görmediğim bir diğer konuya değinmek istiyorum. Gene oyunculardan para elde sömürebileceğiniz bir sistem. Oyunculara o dünyanın bir parçası olma fırsatı vermek, oyuncuların isteyeceği bir şekilde hem gönüllü hissetmelerini sağlayacak hem rekabet etme duygusu içerecek. Örnek olarak en iyi verilebilecek kanıtım şu; Tibia da paranın çok fazla enflasyona uğradığını fark eden yapımcılar sistemden para sömürmeye karar verdiler. Aslında oyunda sürekli pot alışverişi oluyordu. Yani bir oyuncu potansiyel olarak ortalama bir hunttan 1,000,000 gold kazanıyorsa o huntı yapması için neredeyse 200,000 değerinde pot ile yapabiliyordu bu paranın neredeyse beşte birinin oyundan eksiltildiği anlamına geliyordu. Fakat getirdikleri sürekli güncellemelerle bu işin ucunu kaçırmışlardı ve bir şey yapmak lazımdı. Orada bahsettiğim gibi hem para eksiltecek hem Tibia dünyasının bir parçası olma fırsatını onlara verdi. Bir kostüm çıkarttılar ve bu kostümü bir NPC'den 1,000,000,000 golda almalarını sağladılar.

resim_2021-06-01_162136.png

Bu sanırım anlatmaya çalıştığım şey için mükemmel bir örnek çünkü hem piyasadan para çekip ekonomilerini düzelttiler hem de yukarıda söylediğim gibi oyunculara rekabet etme isteği uyandırdı. Çünkü bu kostümü hangi şehirden alırlarsa o şehrin girişinde pano gibi bir şeyde oyuncuların isimleri yazacaktı. Dediğim gibi oldu mükemmel şekilde işledi ve amaçlarına ulaştılar.

Evet aklıma gelenler ve araştırmalarım bana bu sonucu verdi. Burada söylemek istediğim birkaç şey var. Eğer yukarıda yazan vergiler ve hizmetlerin bedellerini dengeleyemezseniz ve aşırıya kaçarsanız bu sefer enflasyonun tam tersi ekonominiz deflasyona uğrar. Bu yüzden iyi dengelenmeli zaten zor olan kısımda bu. Yani biz ne kadar düşünürsek düşünelim bunu hayata geçirmek bu fikirleri bulmaktan çok daha zordur. Sanal Ekonominin oyunun etkisinde ve oyunun iyi bir şekilde sürdürebilmesinde en büyük etken olduğunu düşünüyorum bu yüzden bu konuyu es geçmeyin. Sanırım bu konuda en güzel örneklerden biri World of Warcraft. Bu oyunun neler yaptığını ve ne şekilde yapıldığını inceleyerek çok daha iyi sonuçlar çıkartabilirsiniz.

Benim düşüncelerim ve aktarabileceklerim bu kadar. Aklıma daha sonradan bir şey gelirse veya yeni bir şey öğrenirsem yorum olarak konunun altına ekleyebilirim. Lütfen düşüncelerinizi paylaşmaktan bildiklerinizi paylaşmaktan çekinmeyin. Peki sizce Sanal Ekonomiyi nasıl dengelemeliyiz?
 
Son düzenleme:
Ölüm konusunda aklıma Allods geldi. Onda ölünce araf bölgesine gidiyorsun ve leveline bağlı olarak canlanma süresi var. 10dk’da bekletiyor 2 saatte. Hemen dirilmek istersen mür vermen gerekiyor. Bu mürü oyunun ana parası ile alınıyor. Kazancın neredeyse çeyreği buna gidiyordu. Birde koruyucu dua yetenekleri de mür harcıyordu.
 
Aslında ölüm cezalandırma olayı bütün oyunlarda olması gerekiyor, fakat Metin2 de sadece tecrübe kaybı yaşanıyordu. Yeni nesil private sunucularda hiçbir etkisi yok ve artık buffların gitmesini bile engellediler. Yani tek kayıp 6 saniye oluyor. Bu gibi bir olayı metin2 için uyarlamak nasıl olur bilmiyorum fakat eklemek isteyenler için ne yapabilecekleri konusunda fikir sahibi olması için
Linkleri görebilmek için giriş yap veya kayıt ol.
bırakayım
 
Bu anlattıklarınızı da ben de çok uzun süreler boyunca düşündüm
ölünce burada başla demek için bir miktar para alınması gerektiğine katılıyorum, eğer para 0'ın altına iniyorsa orada başlayamamalı oyuncu.

yukarıda anlattıklarınızı tekrarlamak istemiyorum fakat oyundan paranın çıkmasını sağlayacak kendi uyguladığım çözümlerden biri:
kırmızı otomatik potun fiyatını kendi yang düşürme sistemime göre 150m'lik bir değere çıkarttım.

Işınlanmalarda da 50m'lik bir miktar para alınıyor oyuncudan ve zindanlara girişte biletin yanında da yang alıyorum.
olası diğer çözümler: ejderha tanrılarını kalıcı olarak vermek yerine sürelerini 2-3 saate çıkartıp yang karşılığında oyuncunun alabilmesini sağlamak ve bazı önemli stat veren su'ların da 200lü halini yang olarak satmak piyasadan yang çıkışına katkıda bulunuyor.

55-120 oyunlardan bahsetmişsiniz o tip metin2'nin tüm dengesi sarstı ve diğer tiplerden önemli miktarda oyuncuyu kendi bünyesine kattı. Artık oyuncular oradaki saçmalıkları olması gereken bir şey olarak düşünüyor malesef.
 
Anlattığınız yollarda mantıklı, fakat her ışınlanma için belli bir ücret almak yerine örnek olarak 50-100 kullanımlık ışınlanma yüzüklerini satsanız çok daha mantıklı olur gibi geldi. Buna da konu içinde değinmemişim fakat dediğiniz gibi önemli stat veren su, tatlı, punçta sistemlere göre yang ile satılabilir. Ve son söylediğinize biraz katılıyorum biraz da katılmıyorum. 55-120 sunucu sistemlerini aslında mantıklı buluyorum. Çünkü sürekli gelişebilme olanağı sağlıyor bu da oyunu oynarken sürekli bir amacınız olduğunu gösteriyor. Fakat oyunun dengesini kuramadıkları için, oyuncuya her şeyi aniden yapabilme imkanlarını verdikleri için başka bir sunucuda bir zorlukla karşılaştığı zaman "bu neden bu kadar zor?" "bu böyle olacaksa gider 1-120 oynarım" gibi söylemler oluyor. Bu algıyı ve beklentiyi değiştirmek 55-120 için konuşmak gerekirse biraz zor fakat imkansız değil. Oyun metasını korumak ve oyuncuyu sıkmadan oyunun devam edebilmesi için neler yapılması gerekiyor gibisinden bir yazı hazırlıyorum, araştırmam gereken çok fazla kaynak var vaktim olduğunda gene buna benzer bir konuda tartışabileceğimiz bir konu oluşturacağım.
 
Geri
Üst