Pvp sunucular nasıl mı olmalı?

Legandalith

Üye
Üye
Mesaj
134
Çözümler
5
Beğeni
136
Puan
769
Ticaret Puanı
0
Merhaba, Metin2 Private serverlar için bana göre yapılan hatalardan ve düzeltilirse hem yapımcıların hem oyuncuların daha mutlu olacağını düşündüğüm şeyleri paylaşmak istiyorum.

Öncelikle ben aslında çok fazla metin2 oynayan biri değildim. Mmorpg ile tanışmam 9-10 yaşlarımdayken forumda konusunu açıp tanıtmaya çalıştığım oyun Tibia sayesinde tanıştım. Metin2 oynamaya herkes gibi lisedeyken başlamıştım fakat neredeyse hiç oynamadan bırakmıştım. Geçen sene virüs artıp kapandığımız vakit metin2 oynamaya karar verdim ve oynamaya başladım. İlk oynadığım zaman official sunucu oynadığım için 1-105 bir sunucuya başladım ve bir ay kadar vakit geçirdim. Gayet zevk aldığımı söylemeliyim. Çünkü oyunun dengesi belliydi, yapılacaklar belliydi oyun yapımcıları bildiğimiz Metin2 dışına fazla çıkamazdı çünkü 1-105 bir sunucuydu. Diğer oyuncular nesne marketi aşırı kullansa dahi çok fazla önüme geçemezdi.

Burada vurgulamak istediğim şey nesne marketi kullanımı değil. Bir sunucunun ayakta kalabilmesi için nesne markete ihtiyaç duyar evet biliyorum. Genelde son zamanlarda açılan sunucuların hepsi üçüncü gün nesne marketini aktif ediyor. Ve tüm olay aslında nesne marketin açılmasıyla başlıyor. Çünkü sizin belki 2 hafta boyunca farmlamanızı gerektirecek tek eşyanın set halini bir başkası parasını verip alabiliyor.

Şimdi bu konuyla birlikte örneklendirerek yaşadıklarımla beraber konuya devam etmek istiyorum.
1-105 sunucularda biraz daha vakit geçirdikten sonra artık oyunun sıkmaya başladığını fark ettim. Çünkü yapabilecek şeyler gerçekten sınırlıydı ve yeni bir şey getiremezlerdi. Çünkü yeni bir şey getirdiklerinde official sunucularda olmayan bir şey getireceklerdi ve bu da 1-105 kitlesinin kabul etmediği bir şeydi.
O sunucuyu bırakıp tekrar Tibiaya dönmeye karar verdim fakat o sıra da telefonuma gelen mesaj ile 55-120 bir sunucunun reklam mesajı geldi. Evet aslında tüm hikaye burada başlıyor. Simya-kuşak sistemini bilmediğim için ve bilmediğim çok fazla şey olduğu için aşırı eğleniyordum. Çünkü oyundaki herhangi bir sistemi öğrenirken yeni bir şey öğrendiğim için oyun beni kendine çekiyordu. Yapılacak onlarca iş vardı. Bütün eşyalarını dönüştürmen gerekiyor fakat hangisini önce yaparsan gelişimini daha çok hızlandırırsın? Önce kuşağa mı yoksa pete mi yatırım yapmalısın? Hangisi daha iyi olur? Tabii doğru yaptıklarım var, yanlış yaptıklarım var deneye deneye öğreniyorum bir bir. İlk iki gün gerçekten neredeyse hiç uyumadan farmladım ve kendimi geliştirdim. 55-120 oynadıysanız biliyorsunuzdur twitch yayıncıları alttan reklamlarını yaparken sürekli anlık şu kadar dmg gibi hasarlarını yazarlar. Oradan bakıp bakıp kendimle kıyaslıyorum. Tabii hep biraz gerisindeyim ama hasarlarımız hep yakın. Yaptığım yanlış evet fakat neredeyse 16 saat farmladığımı düşünün o zamana kadar örnek 10 milyon hasarlara kadar çıkmışım. Neredeyse yayıncıların bir tık altındayım onlar 14-15 vuruyor. Neyse iki gün o kadar farmladıktan sonra iki gün az uyuduğum için uyumaya gittiğimde ve sabah kalkıp oyuna girdiğimde bir tık üzüldüğümü hatırlıyorum. Çünkü benim neredeyse 2 günümün emeği olan kaskım nesne markette sadece 10 TL idi. Fakat bunu anlayış ile karşılayabiliyorum sunucu masraflarını-reklam masraflarını-altınızdaki çalışan insanları-yayıncı paraları-youtuberlara giden paralar dedim ki hani haklılar bunu yapmak zorundalar. Allahtan oynadığım sunucu da oyunda olmayan bir eşya nesne markette yoktu. Yani nesne marketten sadece 'zaman' satın alabiliyordunuz. Daha sonra oynamaya devam ettim fakat o sunucuda da artık yapabilecek şeyler belliydi bitmişti. En zevk aldığım sunucuyu bırakmıştım. O günden sonra yaklaşık 6-7 aydır 55-120 sunucuların neredeyse tamamında bulundum. Yapılan hataların hepsi benzer olduğu içinde bu konuyu açmak istedim.

Toparlamam gerekirse bütün sunucularda ilk gördüğüm hata; Nesne market yönetimi!
- Bunu gerçekten bütün sunucu sahiplerinin oturup bu işi başarıyla yapan sunuculardan veya diğer p2w olmayan sunucuları (bana göre Aeldra bunun için iyi bir örnek olabilir) oturup incelemesi gerekiyor.
- Oyuncuları nesne marketi kullanmak için zorlamayın. Tüm sunucular için değil fakat çoğu sunucu da gördüğüm bir olay oyuncuları nesne markete kullanmaya zorlamanız. Bunun kendimce en büyük örneği Gracia2 sunucusunda Toprak Tılsımının tüm metinlere (metinlere karşı güçlü değil direk metin taşlarının toprak tılsımından etkilendiğinden bahsediyorum) karşı güçlü olduğu ve bu toprak tılsımının sadece Jotundan imkansıza yakın bir oranda düştüğünü gösterebilirim. Yaklaşık 450 sandıktan 1 tane toprak tılsımı alamıyorsam benim için o oyunu oynamanın mantığı yok şahsi düşüncemdir.
- Nesne marketi daha az kullanıp oyuncuları premiuma yönlendirmek.

Açtığım Tibia konusunda premium konusunu ne kadar oyunun eksisi olarak yazsam da şuan en mantıklı seçenek Premium-vip gibi bir sistemin oyuna entegre edilebilmesi gibi duruyor. En azından yukarıda yazdığım tüm masrafları insanları yormayacak bir fiyata sunarak sürümden kazanabilirsiniz. Çünkü 6-7 aydır gözlemlediğim kadarıyla oyunu bitiren veya oyunun süresini kısaltan en büyük etken nesne marketin olması/nesne marketin aşırıya kaçması.

İkinci gördüğüm hata; oyunu sadece para kazanmak için açıp bırakmak!!
-
Özellikle tanıdığım 1-2 sunucu sahibi bunu çok yapıyor. Açtığı sunucular neredeyse 1 ay sürüyor ve tek amacı nesne marketi açtığı zaman gelen toplu para olduğunu düşünüyorum. Burada en büyük hata oyuncularda bile bile bu sunucularda oynamak ve bu sunuculara para vermek. Oyuncular bunu yaptığı için adam her seferinde aynı filesi farklı isimlerle tekrar tekrar önünüze sunup sizin paralarınızı sömürüyor.

Üçüncü gördüğüm hata; sadece filesi yapmayı becerip MMORPG dizaynını ve sürdürebilirliği başaramamak!!!
-
Arkadaşlar Metin2 adlı oyunun türü MMORPGdir yani massively multiplayer online role-playing game yani devasa çok oyunculu çevrimiçi rol yapma oyunu. Yani anlatmaya çalıştığım şey bu oyunun online olması ve sürdürülebilir olması gerektiğidir. Eğer siz filesi yaptığınız gibi bütün sistemleri ilk günden açıp daha sonra sunucunuza bakmayıp bakım yapmayıp, oyunun ilerleyişini takip etmezseniz ve zaten birkaç ay sonra kapatırım ben filesi kurdum oynasınlar oyuncu kalmayınca kapatıp iki hafta sonra yenisini açarım diye düşünürseniz bu iş olmaz. Zaten olmadığını bu güne kadar görüyor olmalısınız. İlk gün sunucunuza 5.000 kişi girip ikinci sunucunuza 10.000 girdiğinde bu sizin başarınız maalesef olmuyor. Benim için önemli olan sunucu ilk açıldığı zaman olan oyuncu sayısı değil, sunucu açıldıktan belli bir süre sonra bu kitlenin ne kadarı sunucudan ayrılıp ne kadarının devam ettiğidir. Evet başarı aslında online sayısıyla ölçülmez fakat dediğim gibi bu bir devasa çok oyunculu çevrimiçi rol yapma oyunu.

Dördüncü ve son olarak gördüğüm hata; hile koruması!!!!
-
Son oynadığım 50 sunucunun 49'u uriel olsa bile bunu açıklamaktan her zaman korktuklarını farkettim. Dediğim gibi ben Metin2 ile resmi olarak geçen sene tanıştım diyebilirim. O yüzden bu konuyu biraz araştırdığımda urielin mining yaptığını söyleyenler olduğunu gördüm. (şimdi anlatıkcaklarım oyuncular için) Arkadaşlar Uriel Gpu değil Cpu kullanır, yani ekran kartınızı değil işlemcinizi kullanır. Yani aslında kimsenin sizin bilgisayarınızı kullanarak mining yaptığı yok. Bu söylem bildiğim kadarıyla hile yapıp satıp para kazananların uydurduğu bir söylemdir. Son zamanlarda gördüğüm kadarıyla artık uriel kullandığını söylemekten çekinmeyen sunucuları gördükçe seviniyorum çünkü uriel yok diyip sunucunun uriel çıkması yalan söylenildiği için benim sunucudan soğumama sebep oluyor.

Biraz kin kusmuş gibi olabilirim fakat artık gerçekten metin2 oynamak isteyip şu yukarıda saydığım sebeplerden dolayı zevk alarak oynadığımız bir sunucu bulamıyoruz.

Bunlar büyük başlıklardı küçük küçük diğer beni oyundan soğutan sebepleri aşağıya yazmak isterim;
- Artık lütfen sunucunuzdaki oyuncu sayısını sitenize olduğu gibi doğrusunu yazın. Oraya fazla bir sayı girdiğinizde insanların oynaması için teşvik oluyor evet indirip giriyor. Fakat o chatin akmadığını gördüğünde veya şehire gidip bir etrafa baktığında oyunu siliyor. Yani yalan yanlış oyuncu sayısı girdiğinizde sadece tek seferlik oyunu indirmesini sağlıyorsunuz o kadar.
- Sanal enflasyon konusunu lütfen araştırıp çözüm bulmaya çalışın. Hiç kimse buna özen göstermiyor fakat oyundaki paranın değersizleşmesi kadar oyunu bozan başka bir durum yok. Bunun için şöyle bir link bırakayım ;
Linkleri görebilmek için giriş yap veya kayıt ol.
buradan hem sanal enflasyon hem mmorpg hakkında diğer araştırabileceğiniz konuların tamamıdır. Fikir sahibi olunabilir.
-
Diğer oyunlardan sistemler çalın. Göz hırsızı olun.
- Oyuncuları dinleyin fakat bir istek olduğu zaman bir topluluk istiyor diye değil oyuna yararı olduğu için yapın. Her denileni yapmayın.
- HESAP PAYLAŞIMINI KESİNLİKLE YASAKLAYIN!

Aklıma gelen bu kadar. Bu yazıyı sunucu sahiplerinin okumayacağını biliyorum. Çünkü araştırdıklarını çok fazla düşünmüyorum. Fakat bu forumdan bu piyasaya girmeyi düşünen varsa en azından onları biraz olsun etkilemek için yazdım. Tabii yazdığım her şey doğru olmayabilir hepsi şahsi fikirlerimdir. Yazım yanlışları varsa affola.

Ayrıca private sunucuların oyuncu sayılarının doğruluğuyla ilgili bir proje geliştiriyorum en yakın zamanda buradan bunu duyurmayı düşünüyorum bunu da belirtmek istedim.
 
Son düzenleme:
kesinlikle çok haklı
 
En son bir moderatör tarafından düzenlenmiş:
- Sanal enflasyon konusunu lütfen araştırıp çözüm bulmaya çalışın. Hiç kimse buna özen göstermiyor fakat oyundaki paranın değersizleşmesi kadar oyunu bozan başka bir durum yok. Bunun için şöyle bir link bırakayım ; qastack buradan hem sanal enflasyon hem mmorpg hakkında diğer araştırabileceğiniz konuların tamamıdır. Fikir sahibi olunabilir.

Özellikle şu kısıma dikkat çekmek istiyorum bende. Zor server projemiz vardı. Ve yang oranları orijinalin 2 katı şekilde ayarlamıştık. Kendi testlerimizde gelir / gider durumu gayet iyiydi. Bize bu konuda eleştiri getiren çok oldu. Sevenlerde oldu. Fakat biz yang oranlarını arttırsak bile yang değeri düştüğü için pazardaki itemlerin fiyatları da artacak dedik. 50k'ya satılan bir bk 500k'ya çıkabilir. Yani aslında pek bir faydası olmuyor yang oranlarını şişirmenin.
Tabii test olduğu için ve bu söylediğimizin doğru çıkması için 2, 3 gün yang oranlarını 5 katına çıkartmıştım ve düşündüğümüz gibi sonuç olmuştu. Bu seferde oyuncular pazardaki itemlerin fiyatının artmasından şikayet etmişti.
 
Para kazanmaya odaklanma kültürü maalesef saaldece Metin2 ile sınırlı değil. Millet olarak böyle bir artniyete sahibiz.

Kendi vatandaşına 50 TL diyen taksicinin, turistlere 300 400 TL demesi gibi.
Ya da normal vatandaşa ederi fiyatını söyleyip, öğrenciye sırf almak zorunda diye fazla fiyat veren esnaf gibi.
Sanal alemde de bu huyumuzu sürdürmeye devam ediyoruz maalesef. Yani bu sorunun çözülmesi için, kültürün ve zihniyetin değişmesi lazım aslında. Metin2 de de aynı şekilde bir çok server sahibi oyundan çok cebine girecek olan paranın hesabına düşüyor. Hatta isim vermeyim, bir tane serverde + basma itemi bile(dönüşüm itemi de değil) sadece nesne markette parayla satılıyor.. ve buna para yatıran oyuncular var..

Diğer söylediklerinizde de sonuna kadar haklısınız. Pek fazla söyleyecek bir şey yok.
Umarım umduğumuz gibi olur her şey.
 
Özellikle şu kısıma dikkat çekmek istiyorum bende. Zor server projemiz vardı. Ve yang oranları orijinalin 2 katı şekilde ayarlamıştık. Kendi testlerimizde gelir / gider durumu gayet iyiydi. Bize bu konuda eleştiri getiren çok oldu. Sevenlerde oldu. Fakat biz yang oranlarını arttırsak bile yang değeri düştüğü için pazardaki itemlerin fiyatları da artacak dedik. 50k'ya satılan bir bk 500k'ya çıkabilir. Yani aslında pek bir faydası olmuyor yang oranlarını şişirmenin.
Tabii test olduğu için ve bu söylediğimizin doğru çıkması için 2, 3 gün yang oranlarını 5 katına çıkartmıştım ve düşündüğümüz gibi sonuç olmuştu. Bu seferde oyuncular pazardaki itemlerin fiyatının artmasından şikayet etmişti.
Maalesef insanlar bunu anlamıyor. Aynı olay şuan gözlemlediğim kadarıyla tüm pvp sunucularda var. Oyuncular envanterinde yüksek meblağlarda paralar görmek istiyor. Aslında bunu açıklamak gerekirse çok sinir olduğum(55-120 oynadığım için burdan örnek vericem) başlangıç hasarlarının az olduğu zaman oyunculardan şikayet gelmesi durumu çok net açıklar nitelikte. Katil metninin canı 5m, başlangıç hasarı 500k ise bu durumda herkes şikayetçi oluyor fakat katil metninin canı 100m ve başlangıç hasarı 10m ise hiçbir şikayet olmuyor. Para ile ilgili aynı şeyi söylemek mümkün.

Para kazanmaya odaklanma kültürü maalesef saaldece Metin2 ile sınırlı değil. Millet olarak böyle bir artniyete sahibiz.

Kendi vatandaşına 50 TL diyen taksicinin, turistlere 300 400 TL demesi gibi.
Ya da normal vatandaşa ederi fiyatını söyleyip, öğrenciye sırf almak zorunda diye fazla fiyat veren esnaf gibi.
Sanal alemde de bu huyumuzu sürdürmeye devam ediyoruz maalesef. Yani bu sorunun çözülmesi için, kültürün ve zihniyetin değişmesi lazım aslında. Metin2 de de aynı şekilde bir çok server sahibi oyundan çok cebine girecek olan paranın hesabına düşüyor. Hatta isim vermeyim, bir tane serverde + basma itemi bile(dönüşüm itemi de değil) sadece nesne markette parayla satılıyor.. ve buna para yatıran oyuncular var..

Diğer söylediklerinizde de sonuna kadar haklısınız. Pek fazla söyleyecek bir şey yok.
Umarım umduğumuz gibi olur her şey.

Maalesef durum aynı anlattığınız gibi sonuna kadar katılıyorum. Bu durumda yapabileceğimiz tek şey oyuncuları bilinçlendirmek diyebiliriz. Fakat benim bu konu üzerinde hiç umudum yok. Artık oyuncular 1-2 aydan daha fazla aynı sunucuyu oynamak istemiyor. Bir oyuncu bir sunucuya başladığında 1 ay sonra oyuncu kalmayacağını ve artık eskisi kadar zevk alamayacağının bilincinde bir şekilde başlıyor oyuna. Sunucu sahiplerinden bahsetmeye zaten gerek yok onlar sadece parasına bakıyor maalesef. Bu konu üzerinde bence eskisi kadar emek gösterilen oyunların tutmaması. Yeni nesil artık bir şeylere emek göstermek yerine tek oyunluk oyunları tercih ediyor. Özellikle League of Legends ve PUBG bu trendi başlattı ve MMORPG devri o rüzgardan sonra büyük bir darbe aldı. Şuan trend dediğim gibi bu, trend olan tür ise fps gibi duruyor. MMORPG bu bayrağı tekrar ele geçirebilir mi? Bir ihtimal Riotun yeni çıkaracağı oyun ile birlikte bi nebze. Fakat tahminim üzerine ( yeni nesillerin her şeyi daha hızlı tüketmesi ) MMORPG hiçbir zaman eskisi kadar oynanmayacak.
 
Artık oyuncular 1-2 aydan daha fazla aynı sunucuyu oynamak istemiyor.
Bunun en önemli sebeplerinden bir tanesi de, bu tür serverlerin genellikle bilişim filesı kullanıyor olması. 1-2 kez bizzat dediğiniz şeye şahit oldum. İlk başlarda hoş bir ortam olmasına rağmen 1 aydan sonra artık kimseler görünmemeye başladı.
Çoğu kişi "files nedir" bunu bile bilmiyordur, çoğu sıradan normal oyuncudur. Bizim de bir zamanlar olduğumuz gibi.
İlk başta oyuna girince her şey güzel görünüyor, "oo ne güzel bunu eklemişler, şu varmış bu varmış" duygusu veriliyor ama kısa bir süre sonra olayın perde arkasındaki buglar, hatalar baş göstermeye başlayınca oyuncu da artık uzaklaşıyor istemese bile.

Bunu teyit edecek fikrim ise şöyle, şu an isim yapmış hangi server varsa (online veya offline fark etmez), hiç biri yukarıda bahsettiğim gibi girişmedi bu işe. Yani hazır filesı atıp oyun açmadı. Belki hatalı oldu belki eksik oldu, belki devamını getirdi belki getiremedi ama "çoğu" kendi emeğiyle açtı ve isim yaptı. Bu faktörü göz önünde bulundurursak, şu an neredeyse hiçbir geliştircininin neden bilişim fileslerını sevmediği ve tavsiye etmediğini de görmüş oluyoruz. Yazdıklarım şahsi fikrimdir..

Öte yandan files ile iş bitmiyor tabi, ilgi ve alaka da bu anlattıklarımın üstüne tuzu biberi olmak zorunda.
 
Dediklerinde haklısın, bir konuda sadece farklı bir düşüncem var. Aslında bilişim files kullanmalarında bana göre bir sakınca yok. Oyunda sürdürebilirlik dediğimiz gibi ilgi ve alaka olduktan sonra bilişim files o kadar göze batmaz aslında. Ama bunun tek bir şartı var o da gerçekten fileste bir sorun çıktığında bunu çözebilecek donanımda olmak. Sistem ekleyebilmek ve o sistemi oyununa mantıklı şekilde entegre edebilmek çok önemli. Gerçi bu donanımda birisi kendi filesini yazabilir. Başka files kullanmak aynı zamanda neyin ne şekilde işlediğini bilmemek demek olduğu için o sorunları çözmek için kaybettiği zamanların toplamında temizinden kendi filesini kurabilecekleri akıllarına gelmiyor veya düşünemiyorlar. Ün yapmış bir sunucu dediğin gibi kendi fileslerini yapmışlar çünkü tek amaçları para kazanmak değil. Bilişim files kullanan neredeyse tüm sunucular sadece bu işi kolay para kazanma yöntemi olarak görüyor acı ama gerçek. Ben Türk sunucularda klasikleşmiş sistemler haricinde kendi sistemlerini düşünüp özgün bir şekilde oyuna işleyen bir sunucu göremedim. Örnek olarak sanırım phebia da olan çakra sistemi, Astra da ekran sabitleme olayı, sanırım milastaydı ışınlanma yüzüğü görselleştirmişlerdi bunlar gerçekten güzel sistemler. Kendileri mi yazdı bilmiyorum fakat özellikle astra da olan olay gerçekten güzel düşünülmüş ince bir ayardı.
 
Geri
Üst