C# (Sharp) Değişken Türleri (Veri tipi) ve Değişken Tanımlama

Whistle

Ruhsuz Filozof
Kurucu
Kurumsal Üye
Geliştirici
Yardımsever Üye
Mesaj
11.495
Çözümler
546
Beğeni
12.047
Puan
5.864
Bir önceki konumuzda C# veritiplerinden (değişken türlerinden) bahsettik. Şimdi ise değişkene veri atamayı göstereceğim. Öncelikle bir önceki konunun kısa bir özetini geçelim yada tamamını okumak isteyenlere buraya tıklayabilirler.

C#'da değişken nasıl tanımlanır ve değişken türleri nelerdir? Eğer C#'da uygulama geliştirmeye karar verdiyseniz sizlere hangi veri türünün hangi değerleri alabileceğini anlatmaya çalışacağım. Değişkenler verilerin saklandığı yapılar olarak tanımlanabilir. Değişken tanımlandıktan sonra istenilen herhangi bir anda değeri değiştirilebilir. Değişken isimlendirilirken uyulması gereken bazı kurallar vardır:
  • Değişken isminde boşluk karakteri bulunmamalıdır.
  • Değişken ismi rakam veya özel karakterlerle başlayamaz.
  • C#'da kullanılan komutlar değişken ismi olarak kullanılamaz. (void, static, class gibi)
  • Değişken ismi 255 karakterden fazla olamaz.
  • Değişken ismi içinde harf, rakam ve alt çizgi dışındaki karakterleri kullanmamamız daha iyi olur. (ş, ğ, ç gibi Türkçe karakterleri kullanmamanızı tavsiye ederim.)
İlk olarak değişken türlerine bakalım.

Sayısal Değişkenler:
TürBoyutKapasiteÖrnek
byte1 bayt0, ... , 255 (tam sayı)byte a = 5;
sbyte1 bayt-128, ... , 127 (tam sayı)sbyte a = 5;
short2 bayt-32.768, ... , 32.767 (tam sayı)short a = 5,
ushort2 bayt0 ~ 65.535 (tam sayı)ushort = 5;
int4 bayt-2.147.483.648 ~ 2.147.483.647 (tam sayı)int = 5;
uint4 bayt0 ~ 4.294.967.295 (tam sayı)uint = 5;
long8 bayt-9.223.372.036.854.775.808 ~ 9.223.372.036.854.775.807 (tam sayı)long = 5;
ulong8 bayt0 ~ 18.446.744.073.709.551.615ulong = 5;
float4 bayt

sayisal_degiskenler.jpg


Metinsel Değişkenler:

metinsel_degiskenler.jpg


Bunların yanında bool değişkenler ise sadece true ya da false değerler alır. object ise her türden veri alabilir. Datetime ise zaman barındıran değişkendir.

Değişken Tanımlama
Değişkenler
Kod:
<değişken adı> <değişken türü>

şeklinde tanımlanır. Tanımlamadan sonra eşittir işareti ile değişkenin değeri verilir. Örnek olarak:
C#:
int sayi;
char tekkarakter;
string adim = "Mehmet";
byte yas = 18;
bool dogrumu = true;

Sabit Veri Tanımlama
Sabit veri tanımlamak için const sözcüğü kullanılır.
C#:
const string baskent = "Ankara";

Tanımlanırken değeri verilmek zorundadır ve tanımlandıktan sonra değeri değiştirilemez. Değişmeyeceğinden emin olduğumuz değerler için kullanımı uygundur.

Global Değişkenler
Projemizdeki herhangi bir sınıftan erişim sağlayabileceğimiz değişkenlere global değişken denir.
C#:
public class HerYerden
{
    public static string globaldegisken = "Global";
}

Şeklinde tanımlanır ve bu değişkene ulaşırken sınıf hiyerarşisi kullanılır. Yani Form1 içinde tanımladığımız global değişkene Form2 içinde:
C#:
string deger = Form1.HerYerden.globaldegisken;
şeklinde ulaşılır.

Eğer değişkene sadece o sınıftan erişim sağlanmak isteniyorsa public deyimi yerine private deyimi kullanılır.
 
Son düzenleme:
Geri
Üst